שאלות נפוצות על התפתחות תינוקות


 

בני בן חצי שנה, ומתהפך מזה חודש וחצי, אך רק לצדו השמאלי. האם זה תקין? 

תשובה:
תנועה סימטרית  של התינוק היא עקרון חשוב מאוד בשלבי ההתפתחות של המוטוריקה הגסה. אי סימטריה בתנועת התינוק עשוי להתבטא בזחילה תוך השענות על צד אחד של גופו, התהפכות רק לצד אחד, ביצוע סיבוב רק לצד אחד או תנוחה שאינה סימטרית כגון: נטייה צווארית, ישיבה שאינה ישרה וכו'.

לרוב בשלב תהליך הלימוד של ההתהפכות יתרגל התינוק את ההתהפכות לצד אחד של גופו, ורק לאחר שיהיה מספיק מיומן לבצע אותה בצורה יעילה, הוא יתרכז בלמידה של ההתהפכות לצדו השני של הגוף תהליך זה יהיה קצר יותר וימשך רק מספר ימים.

המעבר לתנועת התהפכות סימטרית תתרחש לרוב תוך זמן קצר לאחר שנלמדה התנועה בצדו האחד של הגוף. היות ובמקרה זה חלף חודש וחצי מאז ההתהפכות לצד אחד יהיה סביר להניח, כי קיים קושי כלשהו שמונע ממנו לבצע  את התנועה גם לצד הנגדי. כדאי לעזור לו על ידי תרגילים נכונים לבצע התהפכות גם לצד ימין, כדי לעודד את סימטרית התנועה ולאפשר לו להמשיך ולהתפתח בצורה נכונה וחופשית.


בני החל לזחול על ברכיו לפני כחודש. הוא דילג על זחילת גחון. אני מודע לחשיבותם של כל שלבי ההתפתחות ואיני רוצה שהוא ידלג על אף שלב. מה אפשרי לעשות?

תשובה:
זחילה על הברכיים קרויה "זחילת שש" היות ששש נקודות הגוף נוגעות ברצפה: שתי כפות ידיים, שתי הברכיים ושתי כפות הרגליים.
לזחילת השש ישנה חשיבות גדולה בהתפתחות תינוקות ובעיות בנושא הזה נפוצות מאוד. זחילת גחון שהיא באופן טבעי מקדימה את זחילת השש אינה שלב הכרחי בהתפתחות תינוקות וזאת מפני שזחילת שש מכילה את כל היתרונות שלזחילת גחון יש להציע, ואף יותר מכך. זחילת השש היא בעלתיתרונות רבים יותר לתינוק היות והיא מאפשרת לו מרחב תנועה גדול יותר. מהירות גבוהה יותר וגם יעילות תנועה טובה יותר קרי מאמץ נמוך יותר ביחס לביצוע התנועה. לדעתי דבר זה אינו מהווה חיסרון היות ותנועה רבה יותר מטיבה הגוף.


בתי בת 10 חודשים, אינה זוחלת. היא מתהפכת ומתיישבת. בשבוע האחרון היא החלה להיעמד. האם לדאוג מקצב התקדמותה?

תשובה:
התפתחות תינוקות איטית אינה מעידה בהכרח, כי היא נובעת מסיבות גנטיות. לעיתים התפתחות תינוקות נמנעת מלהתקדם בעקבות קשיים, שמונעים מהם לעשות זאת. תינוק, שהתפתחותו מעוכבת, יסבול מתסכול בשלב כלשהו, היות וזהו שלב בו המוח יכול והגוף עדיין לא.

חוסר התאמה כזה יוצרת תסכול, שמתבטא בבכי רב שלו ובעצבנות. לעיתים גם תינוקות יבטאו את חוסר ההתאמה הזה בין המוח לגוף באופן הפוך: הם ימנעו מהתנסות מוטורית מתסכלת נוספת ויתכנסו פנימה. הם לא יביעו כעס ,חוסר שקט ובכי ויהיו "נוחים" יותר, אך, למעשה, הם נכנעו לקושי. דבר זה ימנע מהם התפתחות תקינה גם בהמשך, והיות והם שקטים הוריהם לא יהיו מודעים במהרה לעיכוב ההתפתחותי.

סביר להניח, שהיות ובתך החלה להיעמד ללא התערבות של הסביבה החיצונית, שהיא תדלג על הזחילה – היא כבר מתמקדת בשלב הבא שמאתגר אותה.

אני ממליצה לך להתמקד בתרגול של זחילה ולהכיר לבתך את תחושת העצמאות והביטחון שמספקת תנועה חופשית במרחב.


מה הקשר בין הרמת הראש וזקיפת הראש של התינוק ליכולת לרוץ בלי ליפול בגיל מאוחר יותר?

תשובה:
תינוק, שאינו מרים את ראשו בצורה יציבה בעת השכיבה על הבטן בגיל שבין 3-6 חודשים, עלול לפתח בעיות שמתבטאות בזקיפה, ביציבות ובשיווי משקל, מה שיכול להביא לעיכוב התפתחותי הדבר עלול לפגוע מאוחר יותר בשיווי המשקל שלוגם בעת ריצה ואף בעת הליכה.
עידוד התינוק בצורה נכונה כך שיביא את ראשו למצב זקיפה בעת השכיבה בעיתוי ובשלב הנכון להתפתחותו תביא לכך שהתפתחות התינוק בהמשך תהיה מיטבית.


מהו שימוש נכון בעוצמות קוליות שונות כלפי התינוק והקשר של זה לקושי בהסתגלות?

תשובה:
תינוקות זקוקים לחוות עוצמות קוליות שונות, כמו גם במגעים ותחושות שונות ומגוונות, על מנת שהמערכת החושית שלהם לא תהיה מונוטונית ולא תתרגל רק לסוג מסוים אחד של קול/מגע/תנועה היות והדבר יגרום לכך כי כל יציאה מההרגל עלולה להחוות כאיום ובהלה
על המערכת גם בגיל מאוחר יותר, מה שעלול לבוא לידי ביטוי בבכי מרובה ופחדים, אשר עלולים להוביל בהמשך לבעיות הסתגלות במצבים חברתיים שונים.ולכן לצורך התפתחות תינוקות תקינה חשוב לאתגר ולגוון את התינוק מבחינה חושית, אך כמובן שבהתאם לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.


מה הקשר בין תנועה לביטחון של התינוק ולמערכת השיווי המשקל שלו?

תשובה:
ככל שמניעים יותר תינוק עוד מרגע לידתו, כך עוזרים לו לפתח  את מערכת השיווי המשקל שלו. האיבר המרכזי שאחראי על שיווי המשקל נמצא באוזן, וכשיש תנועה של הראש, הנוזל המצוי בתוך הקונכייה שבאוזן נע, ואז נשלחת באמצעות המערכת העצבית פקודה למוח,
שהתרחשה תזוזה, ושהראש צריך לייצב עצמו בתגובה לכך. וכך מתפתח שיווי המשקל. ומכאן ככל שנניע את התינוק במרחב, כך נעזור לילד ונפתח ילד עם שיווי משקל מפותח ובטחון. באם לא נניע את התינוק בצורה מרובה מההתחלה, עלולים להיווצר לתינוק בעיות של חוסר בטחון ושיווי משקל לקוי שיפגעו בו בהמשך ההתפתחות.


 מהי התפתחות חגורת הכתפיים תקינה של התינוק?

תשובה:
חגורת הכתפיים היא קבוצת שרירים, הממוקמת בין 2 הכתפיים והיא האחראית על פעילויות שונות של הגוף, גם במוטוריקה הגסה וגם בעדינה. חולשה בשרירי חגורת הכתפיים אצל תינוקות עשויה להתבטא בקושי בזקיפת הראש, בקושי להישען על אמות הידיים במצב של שכיבה על הבטן, גרימה לקושי בזחילה וכו'.

חולשה זו תשפיע בהמשך גם בגילאי הילדות ותתבטא ביציבת גוף שמוטה, קשיים במשחקי הכדור, קושי בנשיאת חפצים, בכתיבה ממושכת ובפעילויות מוטוריקה עדינה שונות.

חיזוק חגורת הכתפיים הינה חשובה מגיל צעיר ומתבצעת במסגרת טיפול, שמטרתו לחזק את מערכת השרירים בחגורת הכתפיים כנגד כוח המשיכה או ע"י משיכה / הדיפה יזומה.

להלן מספר תרגילים לדוגמה שתוכלו לבצע בבית:

תרגיל המריצה
אוחזים בפלג גופו התחתון של התינוק באזור המותניים והוא מנסה להתקדם בעזרת ידיו ואמותיו. אפשרי להוסיף מכשולים בדרכו כגון כרית, מזרון וכו'.

זחילת שש או זחילת דב
תרגיל בו זוחלים רק על כפות הרגליים והידיים, תוך כדי משחק. מנסים להקשות באמצעות מכשולים קלים או מנהרה.

ציור על לוח או דף שתלוי על קיר
חשוב שיתלה כשהוא גבוה מכתפ הילד.

לגרות את התינוק להושיט ידיו מעלה לעבר משחק הן במצב ישיבה או שכיבה


מתי מתקיים מעבר משלב שכיבה להתהפכות?

תשובה:
תינוק מבצע לרוב את ההתהפכות הראשונה בגיל 4-5 חודשים בממוצע. בדרך כלל ההתהפכות הראשונית של התינוק תהיה מהבטן לגב.

הניסיונות הראשונים עשויים להראות מגושמים מעט. בשלב זה, כאשר שלב ההתהפכות הוא בראשיתו, ההתהפכות נעשית כמקשה אחת ואינה כוללת סיבוב /רוטציה במותן. כמו כן, לרוב התינוק יקשית את גבו מעלה בזמן ניסיון ההתהפכות וזה יכביד את  השליטה בתנועה. בניסיונותיו אלו עלול התינוק לחבוט ראשו ברצפה עם השלמת ההיפוך בתנופה רבה מידי, ולכן עלינו להישמר בשלב ראשוני זה של ההתהפכות.

היכולת של התינוק לשנות את מצב הגוף ממצב שכיבה על גבו אל שכיבה על הבטנו ולהיפך היא חשובה מאוד להתפתחותו, היות ומתאפשרת לו תנועה במרחב ועצמאות מוטורית התחלתית. התינוק יכול לבחור אם הוא רוצה לשכב על הגב ולנוח או לתקשר עם סביבתו שמעליו, או לחילופין לשכב על בטנו ולשחק בצעצועים שלפניו.

יכולת התהפכות זו היא הביטוי הראשון לתנועתו של התינוק במרחב, שבעתיד תשתכלל ותהפוך לזחילה. תינוק שמצוי בשלב המתאים להתהפכות, אך אינו מסוגל לכך, יחוש תסכול וחוסר אונים, כשהוא "תקוע" במנח, שאין ממנו מוצא. בהעדר היכולת להתהפך ימצא התינוק שיטות מקוריות, כדי להתחיל לנוע במרחב: דחיפה באמצעות הידיים (דבר שיוביל לזחילה מוקדמת מידי –  דילוג על שלב ההתהפכות) וימצא עצמו תקוע על גבו או בטנו מבקש עזרה אף בגיל 8-7 חודשים. שיטה נוספת היא לקרוא לאמא… מבלי לדעת להתהפך!

זה כמובן אינו נכון ואינו בריא. על התינוק לדעת לעבור דרך ולמצות את שלבי ההתפתחות הנדרשים.


נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה נוספת אצלנו בסטודיו "בייבי גורו"