מהי איכות התנועה של תינוקכם וכיצד היא תשפיע עליו בעתיד?


איכות התנועה של התינוק היום תשפיע על מיומנויות וכישורי חייו בעתיד.

כשתגיעו לטיפת חלב עם התינוק סביר כי יסתכלו בעיקר על מה הוא עושה ולא איך הוא עושה. יבדקו איך הוא שוכב על הבטן, אבל לא בהכרח יבדקו האם הוא מתהפך לשני הכיוונים? האם הוא זוחל זחילת גחון מוצלבת? האם יש לו העברות משקל? האם הוא דוחף עם הרגליים? האם יש לו שיווי משקל?

כל היכולות הללו מעידות על איכות התנועה של התינוק ותשפענה בעתיד על בריאותו, יכולותיו הקוגניטיביות, יכולות קשב וריכוז, סקרנות, מוטיבציה, תקשורת ועוד.

אם התינוק לא רכש את איכויות התנועה הנכונות סביר כי הבעיה שהייתה לו לא תעלם, אלא תקבל צורה שונה בגיל מאוחר יותר ותשפיע על יכולות ומיומנויות אחרות בהמשך החיים.

כיצד משפיעה איכות התנועה של התינוק על הילד שיגדל להיות?

חגורת כתפיים חלשה – הילד עלול לסבול ממערכת חיסון חלשה. מחלות נוטות להיכנס שני שליש מחלק גוף עליון ושליש מחלק גוף תחתון. הפרקטיקה מראה כי ילד כזה יטה לפתח מחלות שקשורות לחלק גוף עליון- עיניים, אוזניים, גרון, נזלות, נשימה.

חולשת שרירים באיזור החזה ואקסטנציה (הקשתת יתר של הגב) – הילד יטה לסבול מבעיות נשימה או מריפלוקס גלוי או סמוי.

חולשת שרירים באזור הפה – הילד יתקשה לעבור לאכילת מוצקים, יתבטא ברפלקס הקאה או בעיות אכילה. בעתיד עלול להתקשות בדיבור ובהגייה נכונה.

קו אמצע וחציית קו אמצע–  ללא רכישת איכויות תנועה אלה הילד יתקשה במיקוד וריכוז, באוריינטציה והתמצאות במרחב.

חוסר סימטריה (המתבטא הרבה פעמים בתחילה בטורטיקוליס – הטיית ראש לצד אחד) – יביא לכך שהתינוק יתהפך רק לצד אחד, יזחל א-סימטרי ובשלב מאוחר יותר יהיה חסר שיווי משקל בזמן שילמד לעמוד וללכת ויטה ליפול הרבה.

זחילת גחון מוצלבת–  – זחילה מוצלבת של יד ורגל נגדית חשובים לרכישת יכולות למידה בהמשך החיים. ההצלבות בתנועה מחברות בין האונה הימנית לשמאלית ומייצרות קשרים חשמליים במוח שישרתו את הילד במיומנויות למידה. ברגע שאין הצלבה יש פגיעה בקשרים הללו- נתק או מעבר לא טוב, מה שעלול לגרום ללקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, בעיות בזיכרון, בחשבון, בכתיבה. בעיות במוטוריקה העדינה-החזקת עפרון, כתב לא קריא או לבעיות במוטוריקה הגסה- ילד מגושם שנופל הרבה, נתקל, מתקשה בטיפוס, מתקשה במשחקי הכדור ובספורט, מתקשה לשבת על הכסא "ונוזל" ולכן לא מסוגל לשבת בכיתה.

קושי בתיאום בין העין ליד – ילד עם קושי באחיזה מביא לבעיות במוטוריקה העדינה- החזקת עיפרון, ציור וכתיבה.

רגישות תחושתית או בעיה בויסות החושי– תינוק כזה שלא מטופל בהתאם, יכול לגדול לילד אלים או לחילופין לילד סגור או לילד עם בעיות אכילה או עם הפרעות קשב וריכוז. זה לרוב מולד, אבל יכול להיות מושפע גם מהתנהלות שלנו סביב התינוק- אובר מגננה, שמירת הילד בצמר גפן, לא לתת אותו לידיים אחרות או להתנסות בדברים חדשים או חוסר מענה נכון לצרכיו.

ישיבה לפני הזמן – הורים רבים נוטים להושיב את הילד בטרם התיישב בכוחות עצמו. ישיבה עצמאית מתרחשת סביב גיל שמונה-תשעה חודשים. סביר כי תינוק שכבר הושיבו אותו ידלג על שלבי ההתפתחות כגון הזחילה כי הוא כבר "רואה עולם" ולא ירצה לחזור לשכיבה, ימצא דרכים להתקדם על הישבן ולא יחזק חגורת כתפיים מה שיגרור איחור בהליכה.

למה צריך לשים לב, ממה להימנע וכיצד לטפל בבעיות

מודעות הורית – יש להבין את ההשלכות של איכות התנועה ולהסתכל על הדרך בה התינוק מבצע  את השלבים ההתפתחותיים, מתוך הבנה שמה שהוא עושה או לא עושה היום ישפיע על עתידו.

תשומת לב לבעיות פיזיולוגיות – בעיות ממקור פיזיולוגי או שרירי, כגון מערכת עצבים מגורה, בכי מרובה, ריבוי גזים שעלול להיגרם מתזונה לא נכונה, מחסור בשינה ובעיות בויסות חושי, משפיעות גם הן על רכישת איכויות התנועה ועלולות לגרום לדילוגים על שלבים ועיכובים התפתחותיים –  פנו להתייעצות עם הרופא, נסו לשנות את הפורמולה של התינוק וכן הגיעו לייעוץ התפתחותי לקבלת כלים לטיפול בבעיה.

התאמת תינוק עם עיכוב התפתחותי למקומו ההתפתחותי ולא לגיל הכרונולוגי שלו – אם איתרתם בעיה התאימו את התרגילים לשלב ההתפתחותי בו נמצא התינוק ולא לגילו הכרונולוגי, על מנת שירכוש את אותן איכויות תנועה ולא ידלג על שלבים. ככל שנשכיל לאתר ולעבוד על בעיות בזמן, כך העבודה תהיה קלה ומהירה יותר. כדאי לא לחכות עד שהילד מתעכב בהליכה ורק אז  לבוא לטיפול, כשראינו כבר קודם בעיות ברכישת התנועה.

שימוש מושכל בסלקלים, עגלות, טרמפולינות ונדנדות – כשאתם נמצאים  בבית חשוב להוציא את התינוק מהסלקל, לא לתת לו לשהות שעות או לישון במנחים משופעים.

שכיבה על הבטן – במהלך היום לתת לתינוק לשכב על הבטן בהשגחה וגם בשינה בחלק משינות היום בהשגחה, לא כשההורים הלכו לישון בעצמם.

תרגול – ישנם מגוון תרגילים פשוטים וחוויתיים העובדים על גמישות, הרפיה, חיזוק, קו אמצע וחציית קו אמצע, הצלבות, העברות משקל, תנועות קארדינאליות ועוד.

בעבודה נכונה של תרגילים, עיסויים, מגע, טקסטורות תוך משחק עם הילד ושימוש באביזרים שונים אנחנו מלמדים את הגוף שלו להכיר ולהשתמש במה שלא השתמש עד היום. ברגע שילמד להשתמש נכון בגופו יזכה לחוויות הצלחה וירכוש את איכויות התנועה הנכונות שיביאו לרכישת מיומנויות טובות בעתיד. כל שלב קשור בקודמו ומשפיע עליו. כל זה בדרך מהירה וקלה יחסית.

לא להושיב לפני הזמן – הימנעו מלהושיב את התינוק לפני שהוא מתיישב בעצמו, גם לא עם תמיכה.

זכרו, מה שתעשו היום בגיל קטן ישפיע על המחר ויחסוך זמן, כסף ומשאבים רבים בעתיד!

לאתר של טלי הקליקי כאן
לעמוד הפייסבוק של טלי הקליקי כאן