חום אצל תינוקות


מה נחשב לחום גבוה, מתי כדאי ללכת לבדיקה אצל הרופא ומה אפשר לעשות כדי להוריד את החום?

חום הוא תגובה טבעית של המערכת החיסונית בגוף לפולשים עוינים – הלא הם החיידקים והנגיפים. חום לתינוק יש למדוד בישבן. החום נחשב גבוה כשהוא מעל 38 מעלות צלזיוס. חום אינו מחלה, אלא תגובת הגוף למחלה. בחום תינוקות – לרוב מדובר במחלה נגיפית או חיידקית. ההשערה המקובלת היא שחילוף החומרים של החיידקים והנגיפים משתבש בשל סביבתהחום הגבוה, ולכן האזור במוח שאחראי על ויסות הטמפרטורה מעלה את חום הגוף.

חום המטפס מעל 41 מעלות צריך להדאיג, אולם בכל מקרה חשוב לדעת מהי המחלה שחוללה אותו.

באילו מקרים יש צורך לפנות לרופא?

חום 38 מעלות ומעלה בתינוקות קטנים מגיל 3 חודשים דורש אבחון רופא מיידי, היות שבגיל הזה עלולה מחלת חום לבטא מחלה חיידקית קשה, ללא כל סימן נוסף. מצבו הכללי של התינוק תמיד קובע: ילד מתנשם, מקיא פעמים רבות, חיוור מאוד, ישנוני או אפאתי עם חום תקין ואף נמוך, מדאיג יותר מילד הסובל מ-40 מעלות חום שמשחק וצוחק.

ילדים הסובלים ממחלות כרוניות מחייבים בדיקת רופא בכל עליית חום.

ילדים המקבלים טיפול תרופתי כרוני, כדוגמת סטרואידים, דורשים אף הם בדיקה רפואית בשל נטיית תרופות מסוימות "לרמות" את מנגנון ויסות החום, ולהראות מדדים נמוכים מהחום האמיתי.

חום גבוה בתינוק הנמשך מעל שלושה ימים דורש בדיקת רופא. תנו לילד צ'אנס: נסו להוריד לו את החום באמצעות אמבטיות פושרות ותרופות
להורדת חום.

שיטות להורדת החום

– הפשיטו את הילד משכבות בגדים מרובות, אל תכסו אותו בשמיכות, השאירו אותו במינימום של בגדים. טמפרטורה קרה אינה גורמת לעליית חום, אלא חיידקים ונגיפים. מנגד, סביבה חמה מדי מהווה כר מצוין להתרבות חיידקים ולהחרפת המחלה.

– קחו כמה גרגירי מלח גס, על זה טפטפו 2-3 טיפות לבנדר, שימו באמבטיה ותנו לילד לשהות כ-20 דקות בפנים.

– נסו לתת תרופות מורידות חום, כדוגמת אקמולי, נורופן קיד או אדוויל ילדים על פי המינונים המצוינים בהתוויות התרופה ומננו מתן התרופה.

– אין להפריז במינונים כיוון שהסכנה במינון יתר גדולה מהסכנה הטמונה בחום עצמו.

– יש להסתפק במדידה של פעמיים עד שלוש פעמים ביום.

– תמיד לזכור, כי מה שקובע הוא מצבו הכללי של הילד כפי שפורט למעלה.

– כדאי לבצע לילד מספר אמבטיות פושרת ביום אשר מורידות את חום גופו.

– תינוקות קטנים אפשר לכסות במגבת, שנטבלה במים פושרים ולהצמיד לגופו.


נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה נוספת אצלנו בסטודיו "בייבי גורו".