מתי בפעם האחרונה ישנתם לילה שלם רצוף?


 

עם הולדתו של תינוק חדש למשפחה, אנו מאמינים כי יחד עם כל הכיף שבגידול תינוק קטן, "נגזר" עלינו גם  להיות במצב תמידי של חוסר שינה בשנים הראשונות, אך אין זה חייב להיות כך וזה רק תלוי בנו ההורים. זה נכון שבתחילת החיים הורמון המלטונין, שהוא הורמון השינה, מופרש בכמות מזערית, כך שפיזית קשה לתינוק להירדם לבד, אך מגיל חודשיים רמת ההורמון עולה ובגיל 5 חודשים כמותו מתאזנת וזה שלב שניתן להתחיל ללמד ילד הרגלים נכונים לשינה. חשוב לדעת כי 90% מבעיות השינה נובעות מבעיות התנהגותיות ורק 10% מהמקרים הם בעיות פיזיולוגיות.

ילדים ובמיוחד תינוקות, זקוקים לשינה איכותית וזאת לצורך ההתפתחות הגופנית והקוגניטיבית התקינה שלהם, לצורך חיזוק המערכת החיסונית  ולעיבוד המידע באופן יעיל. כאשר התינוק או הילד עייף הדבר משפיע על מצב הרוח והתפקוד היום יומי. כמובן שגם לכם  ההורים דרושה אנרגיה חדשה לקראת היום חדש.

מחקרים מראים כי פיזיולוגית תינוק לא זקוק לאוכל בלילה כבר מגיל 4 חודשים, אך לרוב תינוקות ממשיכים לאכול הרבה מעבר לגיל זה ,בגלל שזה נהפך להרגל ודרך שעוזרת לתינוק לחזור לישון. חוסר שינה יכול להשפיע גם על תזונה, מפני שילד שאוכל בלילה, בזמן שכבר לא אמור לאכול בלילה, אוכל פחות ביום וזה יכול להשפיע על הערך הקלורי ובנוסף חוסר שינה יכול להוביל דווקא לרעב מוגבר וירידה בחילוף החומרים ובכך לצבירה מוגברת של רקמת שומן ועליית משקל. שינה לא מספיקה מביאה לרמות לפטין נמוכות (הורמון המדכא תחושת רעב) ולעלייה ברמות הגרלין בדם (הורמון שתפקידו לעורר את תחושת הרעב) ובשילוב יחד מביא להשמנה.

כבר מגיל 0 יש מספר כללים שחשוב לדעת על מנת למנוע בעיות בהמשך החיים-

  1. כל התלויות "כשרות"-זה בסדר שהתינוק נרדם עם עזרה- על אוכל, בידיים, במנשא, בעגלה…אבל חשוב שמלכתחילה יהיו לתינוק מספר גורמי תלות להירדם ולא גורם תלות אחד בלבד.
  2. זה חשוב שכבר מההתחלה לפחות באחת משינות היום, התינוק יכנס ער לעריסה ונעזור לו להירדם שם עם מגע, קול, נדנדוד, שיר וזאת על מנת שהמיטה תהפוך למקום ידידותי לתינוק. חשבו שהלכתם לישון במיטתכם ובאמצע הלילה אתם מוצאים את עצמכם זרוקים על הספה בסלון, זה מצב נורא מלחיץ ומאיים, "מה אני עושה פה ואיך הגעתי לפה", וזה מה שילד חווה עם המיטה שלו, אם המצב הקבוע הוא שהוא תמיד נרדם במקום אחד ומועבר למיטתו. המיטה מבחינתו מקום מאיים ולכן החשיבות כבר מההתחלה להכיר לו את המיטה כמקום ששם נרדמים.
  3. כלל חשוב נוסף – מגיל 3 חודשים להתחיל לעשות ניתוק בין אוכל לשינה. עד אז תינוק נרדם על אוכל כי פעילות האכילה מעייפת וזה נורמלי, מגיל 3 חודשים ברגע שעוצמת היניקה ירדה- בהנקה או על בקבוק, לנתק את הילד, לשים במיטה ולעזור לו להירדם שם.

מיתוס שהורים נוטים להאמין בו הוא, שיכולת לשינה עצמאית זה משהו שיתפתח עם הגיל. כשהילד יגדל הוא כבר ילמד להירדם לבד ולכן אין צורך להשקיע זמן ואנרגיה בללמד אותו איך לעשות זאת. חשוב לדעת כי הבעיה עם בעיות שינה שהבעיות לא נעלמות, אלא רק משנות דפוס, זאת אומרת שנכון שילד גדול לא יתעורר כל שעה בלילה כמו תינוק קטן, אך זה ילד שילך לישון מאוחר לגילו, יתקשה להירדם ויזדקק לנוכחות שלנו עד גיל מאוחר בחדר, ירדם במיטת ההורים או שאם יתעורר בלילה, שוב יתקשה להירדם או יעבור למיטתנו. סביר להניח כי אותם מבוגרים עם בעיות שינה הם אותם תינוקות וילדים שלא לימדו אותם איך להירדם. מכיוון שכך, שיכולת לשינה עצמאית זה לא משהו שמפתח באופן ספונטני עם הגיל, זה מתפקידנו כהורים ללמד את הילד איך עושים זאת- במוקדם או במאוחר. לכן גם אם יש לכם פעוטות או ילדים גדולים יותר שעדיין יש להם בעיות שינה, זה הזמן להתחיל להקנות להם הרגלים נכונים, שישרתו אותם כל החיים.

אני עובדת עם הורים בשיטת "לילה טוב", מעקרונות התהליך:

הורדת גורמי תלות חיצוניים להם הילד נזקק היום (ידיים, בקבוק, הנקה, נוכחות וכו')  בהדרגה ולא באופן פתאומי.

העלאת הביטחון והאמון של ההורים בשינוי ובתהליך.

השיטה דוגלת בעקביות ומסר ברור שהם המפתח להצלחת התהליך.

לא נותנים לילד תחושת חוסר אונים – תהיה היענות מלאה לבכי שלו.

הפתרון לבעיות השינה של תינוקות וילדים ניתנות לפתרון מאוד פשוט וזאת באמצעות הקניית הרגלי שינה בריאים על ידנו ההורים, כאשר ננהג נכון ונכוון את התינוק או הילד להרגלי שינה נכונים, בעיית השינה תיפתר במהרה. ע"י שינוי ההתנהגות שלנו ההורים נשנה את הרגלי הילד. ברגע שתהיה לילד יכולת לשינה עצמאית, כפועל יוצא מכך הוא ישן לילה שלם רצוף.

עם נסיון של שנים רבות בתחום וליווי של מאות הורים בכל רחבי הארץ – אשמח לעזור גם לכם להגיע לשינה מלאה בלילה, כך שהיום שלכם יהיה יום טוב ובעיקר לילה טוב.

טלי גליקסמן, יועצת שינה, מלווה התפתחותית, יועצת לרפואת ילדים משולבת ומטפלת בשיטת אתגר- טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.

02-6449226 , 0508486651